i

Call to publish scientific articles that will be received between June 20 and November 20, 2019, referring to:

University Pedagogy: With topics such as public policies in higher education, legislative system and reforms, academic programs, comparative policies, massification processes, quality assurance, legal professions, and others in higher education as a general field, referring to the Chilean and international context .

Didactics of Law: With topics whose centrality is related to processes of innovation, learning, curriculum, innovations, teaching experiences, students and teachers characterization , among others in legal education in the Chilean and international context.

Ethical and citation standards (Chicago-deusto) must be taken care of, in addition to the originality of the research or innovation.

Textual classes in law education

Authors

  • Paulina Meza Universidad de La Serena
  • Felipe González-Catalán Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
  • Allison Pastén Universidad Católica del Norte
  • Maximiliano Barahona Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Abstract

This research aims to identify and characterize the written textual classes produced by law students during their training at two Chilean universities and, on this basis, to present two didactic proposals to approach such textual classes. Framed in qualitative research, we designed an interview for professors who taught in specific institutions in order to recognize the textual classes used in the training of lawyers. As central results, we identify the main textual classes produced by law students; and, in addition, we propose a taxonomy to classify and characterize the registered classes. Based on this, we developed two proposals for teaching such classes: a general one, at the level of families of textual classes; and a specific one, at the level of each textual class. In conclusion, our work is a breakthrough in overcoming some gaps in the field of teaching legal writing.

Keywords:

academic literacy, Law, specific didactics, higher education, professional training, didactic materials

Author Biographies

Paulina Meza, Universidad de La Serena

Paulina Meza posee el título de Profesora de Castellano y el grado de Licenciada en Educación por la Universidad de Playa Ancha (2006). Obtuvo los grados de Magíster en Lingüística Aplicada (2009) y de Doctora en Lingüística (2014) en la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Con su investigación postdoctoral (2017) se especializó en escritura científica. Su correo electrónico es: pmeza@userena.cl. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8300-9681.  

Felipe González-Catalán, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Felipe González-Catalán es Profesor Agregado en la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso (Chile). Obtuvo el grado de Magíster en Educación mención Evaluación de Aprendizajes por la Pontificia Universidad Católica de Chile (2013) y actualmente es candidato a Doctor en Educación y Sociedad por la Universidad de Barcelona. Los intereses investigativos van en la línea de la docencia universitaria, alfabetización y escritura académica, didáctica y evaluación de los aprendizajes. Ha participado de diversos proyectos de investigación en el área de escritura académica y evaluación.

Allison Pastén, Universidad Católica del Norte

Allison Pastén Henríquez es Licenciada en Ciencias Jurídicas por la Universidad Católica del Norte (Coquimbo). Se ha desempeñado como ayudante del Dr. Juan Pablo Severían en las cátedras de Derecho individual del Trabajo, Derecho Colectivo del Trabajo y Litigación Laboral en la misma universidad donde obtuvo su grado académico. En investigación, ha participado como ayudante del proyecto FONDECYT N°11170128, titulado “Caracterización discursiva de géneros producidos por estudiantes de Derecho y Medicina: su relación con la percepción de la autoeficacia en la escritura, la calidad general del texto y la evaluación disciplinar”.

Maximiliano Barahona, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Maximiliano Barahona se encuentra cursando la carrera de Derecho en la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. En el ámbito de la investigación, ha colaborado con el Proyecto FONDECYT N°11170128, titulado “Caracterización discursiva de géneros producidos por estudiantes de Derecho y Medicina: su relación con la percepción de la autoeficacia en la escritura, la calidad general del texto y la evaluación disciplinar”.